היתר רעלים
siteadmin 25/01/2018
עיסוק ברעלים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993 ("החוק"), בכמויות ובריכוזים העולים על הקבוע בתקנות סיווג ופטור, התשנ"ו-1996 מצריך היתר רעלים.
מהו היתר רעלים?
היתר לרעלים הינו אישור מטעם המשרד להגנת הסביבה לעסוק ולסחור בחומרים מסוכנים (רעלים או כימיקלים מזיקים) כפי הנדרש בסעיף 3 לחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993.
בהיתר הרעלים מפורטים פרטיו של הרשאי, רשימת החומרים המאושרת לו, כמויותיהם ותנאים נוספים שעל בעל ההיתר לקיים על מנת להמשיך ולהחזיק בהיתר, תנאים אלו כוללים תנאים כלליים אשר על כל בעל היתר לקיים ותנאים פרטניים שיש לקיים.
מי מחויב בקבלת היתר לרעלים?
בתוספת השנייה לחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993 מופיעה רשימת חומרים המחייבת בקבלת היתר לרעלים. בתקנות חומרים מסוכנים (סיווג ופטור), התשנ"ו-1996, בתוספת הראשונה מופיעה רשימה של רעלים ולהם כמות או ריכוז.
בתיקון לחוק החומרים המסוכנים שפורסם ב04/2024 נוספה גם "תוספת שלישית" הקובעת את תוקף ההיתר לפי סוג הפעילות/ חומרים של המפעל.
בעוד החוק מחייב בקבלת היתר כל מי שעוסק בחומר אחד או יותר המופיע בתוספת השנייה לחוק, התקנה מבטלת צורך זה על רשימת החומרים כפי שזו מפורטת בתוספת הראשונה לתקנות חומרים מסוכנים (סיווג ופטור), התשנ"ו-1996. יחד עם זאת מציבה התקנה תנאי חדש לחומרים אלו. כל העוסק ב-40 חומרים או יותר מתוך רשימה זו חייב בהיתר או באם עוסק ברשימת החומרים המפורטים בתוספת השנייה לתקנות חומרים מסוכנים (סיווג ופטור), התשנ"ו-1996 בכמות העולה על 50 ק"ג.
איך ניתן לקבל היתר רעלים?
את האישור להיתר זה מעניקים שלושה גופים – המשרד להגנת הסביבה, פיקוד העורף והרשות הארצית לכיבוי והצלה.
ההיתר קובע את אופן הטיפול הנכון בחומרים המסוכנים, לרבות אחסון, שילוט, שינוע, פסולת, מניעת דליפות, מינוי אחראי רעלים, ניהול פנקס ועוד.
תוקף ההיתר נקבע על פי סיווג המפעל לפי דרגת הסכנה שהוא עשוי להציג לציבור ולאיכות הסביבה- רמה א' או רמה ב' לפי התוספת השלישית שנקבעה בתיקון לחוק החומרים המסוכנים.
התהליך לקבלת ההיתר כולל מילוי טופס בקשה להיתר, תשלום אגרה ושליחת הטופס באופן מקוון באתר של המשרד להגנת הסביבה.
מעוניין להצטרף לשירות?