תקן איזו 9001

siteadmin 10/10/2021

ISO 9001:2015 שינויים עיקריים בתקן מערכת ניהול איכות

לאחרונה ארגון התקינה הבין לאומי ISO פרסם מהדורה חמישית של תקן מערכות ניהול איכות, מכון התקנים תרגם ופרסם גרסה של התקן ISO 9001:2015 בעברית.

תקן איזו 9001 – כללי

המהדורה הנוכחית של ISO 9001:2008 תקפה לחידושי תעודות ישנות עד ספטמבר 2018 ולהתעדה מחדש עד מרץ 2017. בנוסף, ארגון שמעוניין בהסמכה של ISO 9001 מחויב בהסמכה על פי התקן החדש ISO 9001:2015 החל ממרץ 2017.

במהדורה החדשה החידושים הם במבנה ובחלק מהדרישות, בהתאם לחידושים אלו יעודכנו כלל תקני מערכות ניהול אחרות, כגון: ת"י 14001. 

במאמר זה נפרט מהם השינויים המהותיים לעומת מהדורת ISO 9001:2008.

השוני במהדורת ISO 9001:2015:

1. מבנה התקן- ארגון התקינה הבין- לאומי-ISO קבע מבנה חדש המוגדר HLS (High Level structure).

המבנה החדש כולל 10 פרקים לעומת 8 פרקים במהדורה הקודמת לפיכך, השתנו נושאי הפרקים, הסעיפים ומספרם. להלן נושאי הפרקים במהדורה החדשה:

0 הקדמה ומבוא

1 חלות התקן

2 אזכורים נורמטיביים

3 מונחים והגדרות

4 ההקשר של הארגון

5 מנהיגות

6 תכנון

7 תמיכה

8 תפעול

9 הערכת ביצועים

10 שיפור

 

 

ISO 9001

מטרת השינוי של התקן הינה ליצור מבנה אחיד (HLS) וזאת כדי ליצור שילוב ויישום של מספר מערכות ניהול לתוך מערכת ניהולית אחת.

2. חשיבה מבוססת סיכונים– חשיבה על גורמים היכולים לגרום לסיכונים והזדמנויות לשיפור של מערכת ניהול האיכות של הארגון וכתוצאה מכך, נקיטת פעולות לצמצום השפעות בלתי רצויות ושיפור האיכות.

3. ניהול ידע– נושא חדש שמגדיר לארגון מהו המידע ההכרחי להפעלת תהליכיו כדי להשיג התאמה של מוצרים ושירותים. 

מקורות הידע הארגוני יכולים להתבסס על מקורות פנימיים לארגון וכן חיצוניים לארגון, הארגון יקבע כיצד ניתן לשמר ולרכוש את הידע.

4. ההקשר של הארגון– שינוי נוסף המחייב את הארגון להגדיר את תחום הפעילות והקשרו לקבלת תוצאות המצופות של מערכת ניהול האיכות תוך מתן התייחסות לצרכים והציפיות של מחזיקי עניין.

5. מידע מתועד– אין חובה לנהלים מתועדים כפי שנדרש במהדורה הקודמת. נושא התיעוד יותר גמיש, כלומר ניתן להשמיט נושאים מהתקן שאינן ישימים לארגון, אך יש לפרט בכתב ולנמק מהי הסיבה להשמטת הנושא.

בנוסף אין חובה למדריך האיכות אך חובה לתעד את המדיניות, תהליכי הליבה של הארגון, הגדרת תפקידים, מטרות ויעדים וכו'. אי לכך, לא כדאי לבטל את מדריך האיכות.

6. שינויים במונחים– נוספה דרישה לספק "אנשים" המשפיעים על אפקטיביות מערכת ניהול האיכות. 

המושג "מוצר" הוחלף ב"מוצרים ושירותים", אין חובה לנציג הנהלה וכו'. טבלת השוואת מונחים קיימת בתקן, הארגון יכול להמשיך להשתמש במנוחים הקיימים במהדורה הישנה.

תקן ISO 9001

תקן איזו 9001 נחשב לאבי התקנים ולמעשה מדובר במסגרת כוללת ומקיפה לשורה של תקני איכות ספציפיים בארגונים ובתעשיות רבים. התקן נקבע ע"י הארגון הבינלאומי לתקינה שנבחן ומתעדכן מדי כמה שנים. המטרה של התקן הינה להבטיח כי המוצרים של הארגון או החברה והשירותים שהם מעניקים מותאמים לדרישות ולסטנדרטי האיכות של הלקוחות ואף מעבר לכך. כיום, התקן מיושם בקרב למעלה ממיליון ארגונים ב – 170 מדינות שונות בכל רחבי העולם וכמיליארד צרכנים מכירים בו כחותמת בינלאומית רשמית, אמינה ומחייבת. כל חברה וארגון הפועלים על פי תקן איזו 9001 נחשבים לאמינים וזוכים למוניטין חיובי, שכן התקן נחשב סמל לאיכות מוצרים ושירותים. מעוניינים בפרטים נוספים? בחברת שחר הנדסת בטיחות היועצים שלנו עומדים לרשותכם.

מעוניין להצטרף לשירות?




    פוסטים אחרונים

    מידע נוסף בנושא

    תקן ISO 9001 – סמל וחותמת לניהול איכות

    תקן ISO 9001 נחשב לגולת הכותרת בתחום ניהול תהליכי עבודה בצורה מסודרת. כל חברה  שמקבלת אישור המעיד על עמידה בתנאים ובסטנדרטים כפי שמופיעים בתקן, פועלת בהתאם לתהליכי ונהלי עבודה מסודרים שהעובדים מחויבים להם. תהליך ההסמכה לתקן ניתן ליישום בצורה פשוטה ובהתאמה מלאה לצרכים שלכם. על מנת לפשט את התהליך, ישנם כמה שלבים שנכון לפעול על פיהם ולבצע את הטמעת התקן בצורה הטובה ביותר. יישום התקן בצורה נכונה מבוסס על הבנה של הסביבה בה מתקיימים ומתנהלים תהליכי העבודה. על מנת להכין עצמנו בצורה המיטבית להטמעת התקן, הרי שיש להגדיר את שיטות העבודה על פיהן מתנהל הארגון בשלב הבא, רצוי לבצע יישור קו בתהליכי העבודה ולשלב התייחסות לתהליכי האיכות שאתם מעוניינים לשלב במסגרת הפעילות בארגון. לאחר שהשלמתם וסגרתם את הפערים בהתאם לדרישות תקן 9001, הרי שסוקר מקצועי יסקור את תהליכי העבודה ומערכת ניהול האיכות בארגון ויערוך מבדק שייקבע האם הארגון שלכם יקבל תעודה רשמית לפי תקן איזו .9001

    מומחים בהתאמת מערכות ופתרונות איכות ובטיחות

    חברת שחר הנדסת בטיחות מעניקה פתרונות ושירותים בתחום הבטיחות והאיכות לחברות, ארגונים, מפעלים ובתי עסק שונים במגוון הענפים במשק. צוות המומחים שלנו יתאים עבורכם את מערכות האיכות והבטיחות היעילות ביותר על פי הצרכים הספציפיים שלכם. בין השירותים שתוכלו ליהנות מהם: שירותי ממונה בטיחות, טיפול בחומרים מסוכנים, הדרכות בטיחות, הסמכה על פי תקן איזו 9001, בטיחות באש ועוד.

     

    לקבלת ההצעה הטובה ביותר מלאו את הפרטים הבאים

      קידום אתרים בגוגל קידום אתרים אורגני
      ×

      שיחת ווטסאפ

      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support